Pædagogik
Med anerkendelsesbegrebet i ryggen, vil vi møde hvert barn i børnehøjde. Vi vil skabe en kultur, hvor børn vil blive mødt af engagerede og nærværende voksne, der guider børnene i et positivt og hjernesmart sprogbrug.
Vi er optagede af, at guide børnene visuelt i Ønskelandets regler. Rundt omkring i institutionen vil børnene møde billeder af hvordan vi bedst er sammen med hinanden på. Børnene vil derved løbende få en reminder om f.eks. at bruge indestemme, hjælpe hinanden osv. De voksne behøver derfor ikke gå rundt med en løftet pegefinger, men derimod henvise til de fælles regler som børnene selv har været medskaber i at lave.
Vi vil gribe nuet og følge børnenes invitationer og hvad de er optagede af. Vi er opmærksomme på hvornår vi øver børnenes forskellige kompetencer, fx. når vi øver vores grovmotorik skal vi vente til det bliver vores tur til at hoppe eller slå kolbøtter. Det bliver hermed naturligt og meningsskabende for børnene, at vente på tur, så vi ikke hopper ned i hovedet på en kammerat.
Vi fejrer børnenes sejre. Det kan være sej kamp selv, at lære at tage tøj på. Når det lykkedes "fejrer" vi barnets sejr med high-five og vi tager billeder af at børnene nu kan. Billederne bliver herefter hængt op, så andre børn bliver motiveret til at øve sig.
Vi vil i løbet af året tilrettelægge forskellige emneuger, hvor både vuggestuebørn og børnehavebørn deltager. På den måde, er det hele huset på tværs, som arbejder med samme tema, blot på forskellige niveauer.