Vuggestuebørnene gør hver dag en stor indsats for at få os til at forstå, hvad de har på hjertet – især når de ikke kan bruge det verbale sprog. De voksne har derfor en afgørende betydning for at hjælpe børnene til at blive og føle sig forstået. Derfor sætter det pædagogiske personale ord på, hvad de ser og oversætter børnenes handlinger, initiativer og frustration.
Derudover benyttes nonverbale tegn og babytegn til f.eks. at handle i de sociale fællesskaber eller f.eks. ønsker om mere mad.
Musik, sang og dans er en stor del af vores hverdag, hvor vi understøtter det med forskelligt visuelt materiale, f.eks. sangkuffert og samtalekort om f.eks. vejret, beklædning, farver, former m.m..
I børnehaven leger vi med sproget hver dag. Vi synger, rimer og pjatter med sproget, og understøtter det verbale sprog med billeder.
Månedens sang synges flere gange i løbet af dagen – både på puslebordet og i forbindelse med måltider. Børnene oplever derfor en genkendelighed og en fællesskabsfølelse af, at vi alle kan være med, på hver vores niveau.
Inden vi skal spise, får børnene oplæst månedens bog. Børnene kender derfor bogens indhold.
Børnene bliver guidet visuelt i, hvordan vi bedst er sammen med hinanden. Reglerne i Ønskelandet er ligeledes visuelt illustreret. Derved opnår vi, at børnene løbende bliver guidet og de voksne kan henvise nonverbalt til piktogrammerne. Vores piktogrammer afbilleder vores brug af babytegn, som børnene er blevet introduceret for allerede i vuggestuen.
Vi er opmærksomme på at variere vores aktiviteter omkring sprog forskelligt, så alle kan være med og får mulighed for at deltage ud fra deres niveau.
Vi nyder børnenes fortællinger, og er derfor opmærksomme på at stille åbne spørgsmål til deres fortællinger, så børnene opfordres til at fortælle. Vi skaber fortællinger med børnene, og digter historier, som børnene får med hjem, så de kan fortælle deres historie derhjemme.